Saturday, November 21, 2009

Mamma, berätta en saga!

Igår kväll kväll kom förfrågan om en saga vid nattning. Inte läst från bok alltså, utan hitta på en själv. Öööh, jo alltså... det var en björn.. en vit isbjörn... och en snigel... och så.. ööööh, så skulle dom dricka saft. Och äta bullar.

Kraven var inte högt ställda för han ville höra en till direkt efter den första. Jag får nog börja samla på mig lite bra idéer till hemmagjorda sagor. Försökte med den där grejen att barnet får välja ett par ord ord och så berättar man kring det, fast jag fick ju bara bajs som svar. Men det är klart, det går ju att berätta en bajssaga!

1 comment:

elis said...

Sagor är fulla av upprepningar (säkert en kvarleva från muntligt berättande) och det kan man utnyttja. Låt saker och ting hända om och om igen - kanske ett problem som ska lösas och så provar man olika lösningar. Det underlättar berättandet - man hinner tänka efter. Ljudeffekter är kul också, underliga röster eller ljud som betyder något.

Själv har jag kommit fram till att jag inte är någon sagoberättare jag gör mig bäst när jag läsare andras påhittade sagor.