Monday, April 16, 2007

Finns det någon sovkur för trötta mammor? Lillkillen har sovit hyffsat i några nätter nu sen vi började med en flaska ersättning på kvällen, men vad hjälper det för nu kan jag själv inte sova... Det är i och för sig inte sovandet som är problemet, så långt kommer jag aldrig. Det är själva insomnandet som inte funkar. Någon som har något tips? Hörselproppar och mask för ögonen för att stänga ute ljud och ljus gjorde ingen nytta (låg bara och störde mig på min egen puls som helt plötsligt dånade istället för allt normalljud runtomkring). Andningsövning blev jag avslappnad av, men när jag "avslappningsandats" i en och en halv timme utan att somna så tröttnade jag...

2 comments:

Mamma R said...

Prova att blinka långsamt (utan ögonbindeln då). Det kan ta en bra stund (5-10 min), men funkar för mig! När man är trött och på väg att somna blinkar man ju långsamt (inget man tänker på) och gör man det medvetet så "lurar man kroppen" att man är sömnig - och somnar! Lycka till!

Nenny said...

Urgh, vad jobbigt det låter. Jag har ju inte riktigt problemet utan dör redan innan jag hunnit fram till sängen på kvällen. Däremot vaknar jag vid 2-tiden varje natt eller framåt 5-snåret på morgonen.

Vad är det som stör dig egentligen när du inte kan somna, något du ligger och undermedvetet funderar på? Eller är du helt enkelt inte trött? Jag tror du behöver en tripp till storstan :)!